Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
21.11.2024
czwartek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Debic
Cukiernia M&K
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
HACCP
System zarządzania jakością ISO 9001 i jego integracja z HACCP



Jak już powiedzieliśmy, system HACCP posiada do pewnego stopnia charakter biurokratyczny – wymaga profesjonalnego zarządzania, organizacji i prowadzenia dokumentacji. Poprawnemu funkcjonowaniu systemu HACCP sprzyja jego wdrażanie łącznie z systemem zarządzania jakością ISO 9001. System taki nazywamy wtedy zintegrowanym systemem jakości ISO 9001 i HACCP.

System ISO 9001 wdrażany jest w oparciu o polską normę PN-EN ISO 9001:2001 „System Zarządzania Jakością - Wymagania”. W przypadku wdrażania systemu zintegrowanego ISO 9001 i HACCP, korzystamy z polskiej normy PN-ISO 15161:2001 „Wytyczne stosowania ISO 9001:2000 w przemyśle żywnościowym i napojowym”.

W skrócie można powiedzieć, iż spełnienie wymagań ISO 9001 oznacza zaprojektowanie i wdrożenie systemu spełniającego następujące zasady:

  • ustanowienie polityki jakości – najwyższe kierownictwo powinno ustanowić politykę jakości, jako ogół zamierzeń i ukierunkowanie organizacji,
  • stawianie celów i ich realizacja – organizacja powinna planować swoją działalność z wyprzedzeniem, stawiać realne cele do realizacji, osiągać je i mierzyć stopień ich wykonania,
  • koncentracja na kliencie - zrozumienie aktualnych i przyszłych potrzeb klienta. Wyjście naprzeciw jego wymaganiom oraz przewidywanie i wyprzedzenie oczekiwań, jakie klient może wyrazić
  • przywództwo - powinno uwzględniać cele, kierunek działania oraz kreować wewnętrzne środowisko organizacji. Powinno sprzyjać pełnemu zaangażowaniu pracowników organizacji do osiągnięcia założonych celów
  • zaangażowanie ludzi - uzyskanie całkowitego zaangażowania ludzi umożliwia pełne wykorzystanie ich zdolności z maksymalną korzyścią dla organizacji
  • podejście procesowe - założony wynik osiąga się bardziej efektywnie, gdy zasoby i działania zarządzane są jako proces
  • podejście systemowe do zarządzania - zidentyfikowanie systemu wzajemnie zależnych procesów, zrozumienie współzależności i umiejętne zarządzanie przyczynia się do zwiększenia skuteczności i efektywności działania organizacji
  • ciągłe doskonalenie - stałym celem organizacji jest ciągłe doskonalenie
  • opieranie się na faktach w podejmowaniu decyzji - Skuteczne decyzje opierają się na logicznej analizie posiadanych danych i informacji
  • wzajemne korzystne powiązania dostawców - ustanowienie wzajemnie korzystnych powiązań między organizacją i jej dostawcami podnosi zdolność do generowania zysków

Korzyści z posiadania systemu zarządzania jakością ISO 9001
Z powodzeniem wdrożony i skuteczny system jakości stanowi przede wszystkim zabezpieczenie stałego doskonalenia wyników działania poprzez zapobieganie błędom. System powinien nie tylko reagować na błędy już popełnione, by zapobiec ich ponownemu wystąpieniu (działania korygujące), ale także aktywnie wyszukiwać obszary potencjalnego wystąpienia błędów i podejmować kroki niezbędne do zredukowania tego prawdopodobieństwa (działania zapobiegawcze).

Błędy to koszty, zarówno w postaci pogorszenia wyników, jak i czasu traconego na badanie i korygowanie zaistniałych sytuacji. Już tylko zmniejszając liczbę potencjalnych błędów organizacja obniża koszty i oszczędza, co powinna znaleźć odbicie w podwyższonej zyskowności przedsiębiorstwa.

Kierownictwo organizacji powinno bardzo wyraźnie widzieć tę korzyść wiążącą się z wdrożeniem formalnego systemu jakości. Powinno mieć świadomość, że posiadając system dysponuje formalną platformą umożliwiającą dalsze doskonalenie działań przedsiębiorstwa.

Jeden z zasadniczych celów ISO 9001 to „zwiększenie zadowolenia klienta”. Zapewnienie tego zadowolenia podnosi reputację organizacji w oczach jej klientów i może prowadzić do zwiększenia sprzedaży.

Oprócz oczywistych korzyści finansowych, o których była mowa przed chwilą, istnieją też korzyści o charakterze wewnętrznym.

Gdy pracownicy będą dobrze rozumieli swoją rolę w organizacji oraz to, czego się od nich oczekuje, powinno wzrosnąć ich poczucie pewności oraz świadomość.

W efekcie, powinno wzrosnąć zaufanie kierownictwa do działań pracowników, przekonanie, że działania są wykonywane w spójny, z góry ustalony sposób i wiadomym kosztem. W formalnym systemie jakości możliwość, by ludzie „robili swoje” nie dbając o konsekwencje związane z czasem i kosztami jest zdecydowanie ograniczona.

Określenie potrzeb szkoleniowych i odpowiednie przeszkolenie pracowników, by kompetentnie wykonywali swoją pracę zaowocuje posiadaniem lepiej przeszkolonego personelu; pracowników pewnych tego, jak powinni wykonywać swoje obowiązki.

Należy zachęcać pracowników do tego, by identyfikowali własne problemy i pomagali w ich rozwiązaniu. Takie otwarte podejście do problemów będzie prowadziło do wzrostu motywacji pracowników, którzy mniej będą się bali oskarżenia o błędy. Krótko mówiąc, należy poprawić komunikację wewnątrz przedsiębiorstwa, komunikację która odbywa się w dwóch kierunkach: w gorę i w dół struktur organizacji.

W wyniku wdrożenia systemu sformalizowanego kierownictwo, powinno mieć świadomość tego, co się dzieje na wszystkich poziomach organizacji, a pracownicy powinni być świadomi kierunku w jakim zmierza przedsiębiorstwo.

Wdrożenie zintegrowanego systemu jakości ISO 9001 i HACCP to optymalna propozycja dla hoteli. System zarządzania jakością obejmuje wtedy całe przedsiębiorstwo, natomiast system HACCP zostaje wdrożony w części gastronomicznej (restauracji). Wdrożenie systemu zintegrowanego ISO 9001 i HACCP możemy również polecać firmom cateringowym oraz renomowanym restauracjom.

W następnym dziale naszego serwisu przybliżymy Państwu problematykę certyfikacji systemów jakości ISO 9001 oraz HACCP.

Dziękując za poświęcony czas, proszę o kontakt ze mną, jeżeli zechcą Państwo uzyskać pogłębione informacje na omówione przeze mnie tematy.

Witold Perłowski


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000