Zachowanie higieny to - tuż obok serwowanego jedzenia – najważniejsza kwestia, decydująca o opinii i jakości restauracji.
Właściwe dbanie o czystość w lokalu zapewnia bezpieczeństwo dań, które spożywają nasi klienci. To często właśnie ten czynnik decyduje o tym, czy goście do nas wrócą. Należy pamiętać, że w tych czasach na rynku istnieje spora konkurencja. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi, między innymi dzięki popularności programów telewizyjnych, w których ukazywane są realia czystości kuchni w lokalach. Jeśli restauracji zależy na utrzymaniu się na rynku, musi wykazać się czymś więcej niż tylko efektem wizualnym przygotowanych dań.
Badania przeprowadzone przez ARC oraz Główną Szkołę Handlową w Warszawie, jasno pokazują, co przeszkadza w restauracjach polskim konsumentom. Na pierwszym miejscu (61%) znalazło się niesmaczne jedzenie, tuż za nim – brud w lokalu (55%). Czystość w lokalu nie jest więc chwilowym trendem czy miłym dodatkiem, lecz standardem, którego właściciele obiektów gastronomicznych powinni przestrzegać. Jak pokazują badania, czystość to gwarancja sukcesu restauracji.
Utrzymanie higieny w obiekcie gastronomicznym nie jest wbrew pozorom łatwym zadaniem. Lokal musi skupić się między innymi na tym, aby spełniać wymagania standardu HACCP – Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli. Wdrożenie systemu HACCP jest również bardzo istotne dla odbiorców żywności – szpitali, hoteli, placówek handlowych, restauracji, przedszkoli i innych obiektów użyteczności publicznej. Istnieją również inne Międzynarodowe Standardy Bezpieczeństwa Żywności, które zakład produkcyjny może wprowadzić, są to m.in.:
- ISO 9001:2015 – system zarządzania jakością
- ISO 22000; FSSC 22000 – systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności
- BRC i IFS – systemy bezpieczeństwa żywności na różnych etapach jej przetwarzania.
Nowym standardem, który szybko zyskuje na popularności jest program Food Hygiene Control. Nie tylko pomaga w zachowaniu najwyższych standardów czystości, ale również pozwala restauracjom na informowanie swoich gości o fakcie jego wdrożenia. Poprzez umieszczenie logo Food Hygiene Control, np. na serwetkach czy witrynie – lokal przekazuje swoim klientom, że spełnia najbardziej restrykcyjne wymogi czystości, a serwowane przez niego posiłki są bezpieczne dla konsumenta. Program Food Hygiene Control chroni także placówki gastronomiczne – jest gwarancją bezproblemowego przejścia kontroli Inspektoratu Sanitarnego Inspekcji Sanitarnej (SANEPID).
Wdrożenie Programu odbywa się z pomocą jednostki certyfikującej, która przeprowadzając audyt, sprawdza czy obiekt gastronomiczny przestrzega standardów bezpieczeństwa żywności, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów obejmujących produkcję przygotowanie żywności z zachowaniem higieny osobistej personelu. Jeśli widoczne są jakiekolwiek zaniedbania czy niedociągnięcia, proponowane zostają działania korygujące. Po ich wdrożeniu lokal otrzymuje pakiet powitalny Food Hygiene Control: materiały marketingowe do promowania swojej restauracji oraz certyfikat Food Hygiene Control, potwierdzający pozytywny wynik przeprowadzonego audytu.
Na uwadze należy mieć przede wszystkim, że program ten nie został stworzony po to, aby krytykować, a po to, aby rzetelnie sprawdzać, a następnie pomagać placówkom gastronomicznym w zachowaniu bezpieczeństwa i higieny żywności. Nie należy mieć obaw przed przystąpieniem do stworzonego przez
Intertek programu Food Hygiene Control, a traktować go, jak sposób na prawidłowo przeprowadzoną profilaktykę, która może uchronić przed nieprzyjemnymi konsekwencjami.
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.